Zoom Logo

Korona: rahoitusratkaisut poikkeustilanteessa - Shared screen with speaker view
Saku Valkama
33:44
Jaatteko esityksen osallistujille?
Timo Muttonen
37:06
BF:lle, onko selvitysraha 10 k€ ja kehittämisraha 100 k€ sidottu toisiinsa eli ensin selvitys ja sitten kehittäminen.
Kari Komulainen
38:06
Jos yrityksellä on on 100 k€ projektiin suunnitelma olemassa, ei esiselvitystä ole tarvetta tehdä ensin
Aki Karkulahti
38:26
Minä sain ainakin tietoa, että itse asiassa nyt pitää hakea jompaakumpaa eikä molempia.
Kari Komulainen
38:57
Mikäli yrityksen koronaa edeltävä liikevaihto on ollut selvästi >100k, niin esiselvitys on hyvä vaihtoehto aloittaa uusien ratkaisujen kehittäminen
Kari Komulainen
39:16
Yhtä aikaa 10k ja 100k ei voi hakea
Tuula Rainto
39:58
MIkä on BF hakemuksen läpi läpimeno päätökseen aika tällä hetkellä? Esiselvityksessä ja kehittämisrahoituksessa?
Kari Komulainen
40:28
Käsittelyaikaa ei suuren hakemusmäärän vuoksi pystytä luotettavasti arvioimaan, tiedämme asiakkaiden tukalan tilanteen ja teemme töitä hartiavoimin
Kari Komulainen
42:07
Asiantuntijamme on yhteydessä sähköisen asioinnin kautta, jos tarvitsee lisätietoja. Kielteistä rahoituspäätöstä ei tehdä asiakasta kuulematta
Kari Komulainen
42:32
Business Finland ei myönnä käyttöpääomaa, tähän ratkaisut pankeilta ja Finnveralta
Tuula Rainto
43:05
Onko BF:lle mahdollisesti tulossa lisäbudjettia?
Kari Komulainen
43:30
Eilisillan hallituksen infossa pääministeri mainitsi BF:n nimeltä, euromääristä ei kerrottu
Kari Komulainen
44:04
kehittämisprojektissa avustuksemme maksimi on 100 000 (alv 0). Alv-osuutta emme rahoita
Kari Komulainen
44:18
Peukutus Johanna H-K:lle
Tuula Rainto
45:26
Miten käyttöpääoma ajatellaan, koska henkilökunta tekee hartiavoimin töitä hakeakseen ratkaisuja uuteen businekseen. Tulkitaanko tämä käyttöpääomaksi vai kehittämiseski kehittämisrahoituksessa?
Snejana Eskelinen
45:33
Kuinka pitkää lyhennysvapaa voi saada uusille käytöpääoma lainoille?
Kari Komulainen
45:39
BF: rahoituspäätöksiä tehty satoja, lähestytään 4numeroista lukua
Kari Komulainen
46:31
BF ei rahoita säätiöitä eikä yhdistyksiä
Kari Komulainen
46:50
etusijalla pk-yritykset ja midcap-yritykset
YC Felin
46:56
Vesa: Nordea meillä ainakin veloittaa kaikki suoraan tililtä, joten vaikea kontrolloida tai priorisoida kuluja - koska Nordea ottaa aina ensimmäisenä. Nordealla yritysten peruskulut (yrityskulut & luottolimiitti), onko näihin mitään muutosta?
Kari Komulainen
47:13
Flat rate eli Muut kustannukset = Rahapalkat (ilman sivukuluja) + Ostettavat palvelut , joiden summasta 20%
Timo Pastila
47:45
Onko mahdollista saada samanaikaisesti BF kehitysrahaa ja käyttöpääomlainaa samanaikaisesti eli BF rahaa kasvuun/uudelleensuuntaamiseen ja käyttöpääomaa auttamaan yli kuilun missä liikevaihto pudonnut?
Kari Komulainen
48:01
Rahapalkkojen ja ostettavien palveluiden suhdetta ei ole määritelty, kustannukset voivat olla jompi kumpi tai yhdistelmä
Kari Komulainen
49:06
BF + Finnvera -kombo ok BF:n osalta. Huomioitava de minimis -kiintiö, sillä BF:N avustus kokonaan de minimistä, ja Finnveran rahoituksesta/takauksesta syntyy laskennallinen de minimis -tuki joka on jokusia prosentteja myönnetystä takauksesta/luotosta
Tiina Vehviläinen
49:28
Onko BF-rahoitteisen meneillään olevan avustuspohjaisen tuotekehityshankkeen väliraporttien tukiprosenttia mahdollista korottaa siten, että myönnetty euromääräinen tuki säilyisi päätöksen mukaisena, mutta tuki maksettaisiin yritykselle etupainotteisesti? Hankkeen päätyttyä syntyneitä kustannuksia ja niitä vastaavaa tuen määrää tarkasteltaisiin alkuperäisen päätöksen mukaisesti, ja mahdollinen liikaa maksettu tuki perittäisiin takaisin, kuten toimitaan ennakkolainan suhteen.
Toni Koutu
49:53
Finnvera lainan takaus-% kiinnostaa
Kari Komulainen
50:05
menossa oleven T&K-hankkeiden rahoituksen tukiprosenttien nosto ei ole vireillä, poikkeusrahoitusta tarvitaan uusien asiakkaiden ongelmien ratkomiseen
Kari Komulainen
50:33
Olemassa olevien BF-hankkeiden maksatuksia voidaan tihentää ja olemassa olevien lainojen maksuehtoja järjestellä
Kari Komulainen
51:06
kyllä, projektin kuluessa voi palkkojen ja ostopalvelujen suhdetta BF:n kanssa sopien muuttaa. Rahoituksen enimmäismäärää ei projektin aikana kasvateta
Kari Komulainen
51:41
ja kaikki muutospyynnöt sähköisen asioinnin kautta, jotta asiantuntijoillamme pysyy katse pallossa eli uusien hakemusten käsittelyssä
Kari Komulainen
51:55
myönnetystä avustuksesta 70% maksetaan ennakkona
Toni Koutu
52:19
Mikä on Startup käyttöpääoman lainan takaus -% Finnvera?
Kari Komulainen
52:23
ei tietoa de minimis -kiintiön korotuksesta, nyt 200 000 per yritys/konserni kuluvan ja kahden edellisen tilauden aikana yhteensä
Kari Komulainen
54:00
Kiitos hyvistä kysymyksistä, näihin löytyy vastauksia myös nettisivujeme Q&A-osuudesta https://www.businessfinland.fi/495bc6/globalassets/finnish-customers/01-funding/08-guidelines--terms/instructions/liiketoiminnan_kehitysrahoitus_hairiotilanteissa__qa.pdf
Kari Komulainen
54:27
yrityskokoa määriteltäessä huomioidaan koko kv. konserni, jos Suomen yhtiö siihen konserniin kuuluu
Saku Valkama
56:26
Mistä tämä takkuaminen johtuu?
Kari Komulainen
56:27
liitteet eivät nopeuta käsittelyä, toivomme että asia kiteytetään hakemmuslomakkeelle
Saku Valkama
56:28
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/0e34eb14-1ea2-4c94-84fb-a4476b9a4b2f?ref=ampparit:0ac3
Jyri Forsström
57:49
Voiko nykyisten takausten % osuutta nostaa? Meillä nyt 50%, mutta 80% antaisi turvaa kummasti, kun tilanne on vaikea ja oma omaisuus vaakalaudalla.
Ilari Lehtosalo
59:45
Nordea: Otatteko uusia yritysasiakkaita tällä hetkellä, eli voiko teiltä hakea lainaa jos ei ole asiakas?
Toni Koutu
01:01:25
tämä poikkeusrahoitus ei koske startup yrityksiä joiden kannattavuus tulee vasta tulevaisuudessa?
Lauri Falck
01:02:54
Sanoit siis että myös kotimarkkinoilla toimivat yritykset voivat hakea rahoitusta? Rahoitatte poikkeustilannerahoituksella edelleen siis myös kansainvälistä bisnestä tekeviä yrityksiä, ja esim. ulkomailla tapahtuvia toimintoja?
Janne Pitkänen
01:03:50
Kiitos selvennyksestä tähän, että vaiheet ovat tarkoitettu mahdollisesti peräkkäin, koska BF:n sivulla se ei ollut yksikäsitteinen: "Yrityksen tarvitsema jatkorahoitus uusien ratkaisujen kehittämiseen rahoitetaan molempien rahoituspalvelujen jälkeen normaalina tki-rahoituksena Business Finlandin normaalein rahoituskriteerein."
Jari Turto
01:09:36
Lähipiiri ? mikä on tarkka määritelmä?
Kari Komulainen
01:10:20
Olemme paljon näistä oppineet, ja kyllä kriisin jälkeen prosessit tulevat olemaan pysyvästi sujuvampia
Kari Komulainen
01:10:31
MIka Laitinen: Juuri näin
Tuula Rainto
01:10:32
BF: kuinka laajasti jakekanavaa tulkitaan? Esimerkiksi striimauspalvelut artisteille.
Kari Komulainen
01:10:55
käsittelyssä olevaa hakemusta voi sähköisessä asioinnissa muokata (BF)
Kari Komulainen
01:11:12
Jukka Kesälä: 1 projekti 1 yritys
Kari Komulainen
01:11:39
Our online service is available in English
Timo Pastila
01:12:13
Onko olemassa jotain erityisrahoitusta, missä tuettaisiin nimenomaan uusia digiratkaisujen kehittämistä nopeasti etätyön tukemiseksi? Vai sovelletaanko tässä vain BF:n kehitysrahaa eikä ole mitään uusia instrumentteja tähän?
Snejana Eskelinen
01:12:23
BF:- helpottako hakemuksen hyväksymiselle aikaisemmin satu projektirahoitusta ja joka on mahdollista jatkaa
Kari Komulainen
01:12:31
haku on auki, niitä rahoitetaan jotka hakevat. Jättäkää hakemus kun teillä on projektin sisältöön riittävä suunnitelma olemassa
Kari Komulainen
01:13:16
BF:n poikkeusrahoitus sopii etätyön digiratkaisujen kehittämiseen, jos ratkaisut olisivat hakijayritykselle uusi tuote jota hakijayritys myisi
Toni Koutu
01:14:14
seuraavaksi kiinnostaa enkeli, seed ja VC rahoittajien näkemykset korona tilanteesta. Startup yrittäjänä kun olemme vaiheessa jossa ei liikevaihto vielä synny. Kiitos!
Kari Komulainen
01:16:25
BF tarkastelee talouden tilinpäätöksellä jonka saamme kaupparekisteristä, reittaus ei vaikuta
Kari Voutila
01:17:08
Onko Finnveran yrittäjälainoihin tulossa huojennuksia?
Teemu Haapala
01:17:11
Mitä on arvio tällä hetkellä BF:n käsittelyajoista?
Kari Komulainen
01:17:49
BF:n käsittelyaikoja ei voida nyt luotettavasti arvioida
Kari Komulainen
01:18:07
BF: yrityksen pitää olla ennakkoperintärekisterissä
Teemu Haapala
01:18:23
Ymmärrän, mutta onko kyseessä esim. Viikko, kaksi vai kuukausi?
Yrjo
01:18:28
UUSIN kysymyksen
Yrjo
01:18:37
De minimis -asetus kieltää vientimääriin, jakeluverkon perustamiseen ja toimintaan sekä muuhun vientitoimintaan liittyvät suorat kustannukset

Voiko selkeytää että tämä ei liity viennin yleis edistämiseen tai sen aloittamisen tutkimiseen ja suunitteluun 
markkina tutkimus etc on sallittuja
Kari Komulainen
01:18:44
Olemme jo lisänneet kapasiteettia, poikkeusrahoitus on 1-prioriteetti
Kari Komulainen
01:19:22
ei-rahoitettava vienninedistäminen on myyntiä, markkinointia. Markkinoiden kartoitus ok
Timo Pastila
01:19:26
Ton kyseli sijoittajien näkemyksiä. Tässä mielenkiintoinen linkki kaikille: https://www.slush.org/covid-19-crisis-12-finnish-investors-share-their-advice-to-startups/
Lauri Falck
01:20:15
Kari: rahoitatteko poikkeustilannerahoituksella edelleen siis myös kansainvälistä bisnestä tekeviä yrityksiä, ja esim. ulkomailla tapahtuvia toimintoja?
Kari Komulainen
01:20:47
jos toiminnot ovat uuden liiketoiminnan kehittämiseen tarvittavia asioita, esim. asiakastarpeiden kartoituksia,n niin rahoitamme
Lauri Falck
01:20:56
Hienoa, kiitos vastauksesta
Toni Koutu
01:22:45
Kiitos panelisteille ja Jaanalle myös!
barunbashyal
01:23:09
Thank you everyone!
Torsti Parkkila
01:23:30
Loistava setti! Kiitoksia.
Timo Muttonen
01:23:57
Kiitos kaikille!
Kirsi-Marja Salla
01:24:50
Miten esim, jos yritys toimii Pohjoismaiden ja Euroopan maihin kuluttajatuotteiden jakelijana ja pääjakelumaina on ollut Espanja ja Italia, joiden markkinaa on pyritty kehittämään ja jos nyt koronatilanteen vuoksi tulee aloittaa voimakkaampi jakelukanavien kehittäminen esim Pohjoismaihin tai muihin Europaan. Saako tässä uuden kehittämiseen ja markkinakartoituksiin rahaa?
Kari Komulainen
01:26:41
de minimis lasketaan myöntämisajankohdan mukaan, ei maksatusajankohdan mukaan
Kari Komulainen
01:27:04
emo ja tytär voivat hakea eri käyttökohteisiin, mutta ei saman asian kehittämiseen
Kari Komulainen
01:28:14
nettisivuillamme ohjeita olemassa oleville asiakaille esim. laina-aikojen muutosmahdollisuudesta ja maksatusten aikaistamisesta
Kari Komulainen
01:28:31
tukiprosentteja emme kasvata olemassa oleviin projekteihin
Erja Koivula
01:28:51
Voiko BF:lle jo jätettyä hakemusta täydentää?
Esa Salonen
01:28:56
Kiitos! Hyvä ja hyödylinen webinaari.
Kari Komulainen
01:29:14
voi täydentää sähköisessä asoinnissa
Kirsi-Marja Salla
01:29:35
Erinomainen webinaari tähän vaikeaan tilanteeseen. Kiitos oikein paljon!
Snejana Eskelinen
01:30:02
KIITOS!!!
Kari Komulainen
01:30:02
kyllä, hakemuksen jättämisen jälkeenkin